Aktuellt

 

Befrielsefronten utvald till Scenkonstbiennalen 2017

Publicerad: 2017/01/27

Lo Kauppi i Befrielsefronten. Foto Kicki Nilsson/ICON Photography

Lo Kauppi i Befrielsefronten. Foto Kicki Nilsson/ICON Photography

Idag presenterades de sexton föreställningar som valts ut att spela på Scenkonstbiennalen 2017 i Norrköping. Bland dessa finns Örebro länsteaters Befrielsefronten som spelades för utsålda hus januari–februari 2016. Förutom att den spelas på biennalen får Örebropubliken ytterligare en möjlighet att se föreställningen på sin hemmascen där den spelas vid ett begränsat antal tillfällen. Nypremiären sker den 12 maj på Örebro Teater.

Befrielsefronten var Maria Svelands dramatikerdebut. Den är en drastisk uppgörelse med hur mäns sexuella våld påverkar vårt samhälle. Det är en fiktiv berättelse, full av vrede, värme och körsång.

Handlingen kretsar kring Anna som har fått ett vikariat på tidningen i sin hemstad och motvilligt flyttat hem till mamma. Hemstaden skakas av en serie överfallsvåldtäkter, och i sin roll som journalist möter Anna den rädsla och begränsning det innebär för ortens alla kvinnor. Varför är det de som ska hålla sig hemma? Varför hittas inte gärningsmannen? Frustration övergår i våldsam handling när en grupp kvinnor tar saken i egna händer och Anna får omvärdera sin relation till sin hemstad, sitt arbete och sitt förflutna. Hon inser att hon måste välja. Vems verklighet vill hon berätta?

För regin står Sara Giese som står bakom flera publiksuccéer hos Örebro länsteater, däribland Den besynnerliga händelsen med hunden om natten. Inför Befrielsefrontens premiär sade hon:

-”Tematiken kan ju verka tung, men Befrielsefronten är faktiskt en väldigt rolig pjäs. Det är en fantasi om vad som skulle kunna ha hänt i Örebro runt 2010 strax innan ”Örebromannen” åkte fast. Örebroarna kommer att känna igen sin stad och kanske känslan från den tiden, men alla personer och scenarion är helt fiktiva.”

Befrielsefronten uppskattades mycket av såväl publik som recensenter och extraföreställningar sattes in. Under ett antal kvällar anordnades även temakvällar om sexuellt våld där Tjejjouren, Kvinnohuset Örebro, Män för jämställdhet och Örebro läns mansmottagning deltog.

De medverkande är Lo Kauppi, Hanna Lekander, Isabelle Moreau, Hans Christian Thulin, Linus Lindman, Parwin Hoseinia, Per Fritz, Frida Beckman, Kalle Nilsson och Malin Berg.

Föreställningen spelas mellan 12–16 maj på Örebro Teater och
under Scenkonstbiennalen 2017 mellan 23–28 maj i Norrköping
.

Om Scenkonstbiennalen

Scenkonstbiennalen är Sveriges största scenkonstfestival och innefattar utvalda produktioner, föreställningar från värdteatern, studentproduktioner samt internationella gästspel. Dessutom innehåller Scenkonstbiennalen en mängd seminarier, workshops, samtal, möten, fester och mycket mer. Scenkonstbiennalen arrangeras av Scensverige och 2017 står Östgötateatern och Upplev Norrköping som värdar.

Sagt i media om Befrielsefronten

”Storartad underhållning – utan att ett uns av allvaret går förlorat. /…/ Regissören Sara Giese och en strålande ensemble förvandlar pjäsen till årets första fullträff på teaterscenen. […] Den revyliknande formen rymmer allt som behövs. /…/ En inspirerad ensemble skojar hundra gånger träffsäkert med sig själva, vår tid och publiken.” – Ingegärd Waaranperä, Dagens Nyheter

”Snälla Länsteatern: förläng speltiden för Befrielsefronten – och låt alla unga tjejer se den här pjäsen om kvinnokamp och girlpower!” /…/ ”Jag ändrar mig: låt alla kvinnor se Befrielsefronten, inte bara de unga.” /…/ Så därför ändrar jag mig igen. Det är inte bara alla kvinnor som borde se Befrielsefronten. Det borde framför allt alla män göra. Om de nu bara vågar.” – Eva Ejdeholt, Nerikes Allehanda

”Länsteatern kan bokföra ny triumf. /…/ Befrielsefronten är en föreställning som bör få ett långt liv och det beror främst på Sara Giese, regi, och den lysande ensemblen.” – Benny Abrahamsson, nwt.se

”Allt glider fram, berättas med lätt och ledig hand och mycket humor. Men allvaret finns där som en sträv klangbotten, någon vinner på att kvinnor hålls i en ständigt pågående lågintensiv rädsla.” – Maria Edström, Sveriges Radion P1

”Detta kan låta ansträngt, hårdfört feministiskt och lätt akademiskt men så blir det inte. /…/ Sara Gieses regi är minst sagt munter och lägger ett gott humör till ämnet utan att förminska dess allvar. /…/ Gieses tolkning lyckas vara provokativ utan att helt utesluta någon. Den håller fram ståndpunkter, sår frön – lockar till skratt och far raskt genom problematiken med sällsynt energi.” – Lars Ring, Svenska Dagbladet.

”Inslag finns från allt från antikens teater till revy, politisk propagandateater och musikteater à la 60-70 tal. /…/ Brännande tema, vassa skådespelare, kul kostym och en och annan överraskning. Och, som sagt, riktigt bra sång och musik.” – Agneta Wistrand Rosendal, kulturdelen.com

Samarbetspartner: