Befrielsefronten

av Maria Sveland

Befrielsefronten

Anna har fått ett vikariat på tidningen i Örebro och motvilligt flyttat hem till mamma. Hemstaden skakas av en serie överfallsvåldtäkter, och i sin roll som journalist möter Anna den rädsla och begränsning det innebär för ortens alla kvinnor. Varför är det de som ska hålla sig hemma? Varför hittas inte gärningsmannen? Frustration övergår i våldsam handling när en grupp kvinnor tar saken i egna händer och Anna får omvärdera sin relation till sin hemstad, sitt arbete och sitt förflutna. Hon inser att hon måste välja. Vems verklighet vill hon berätta?

Befrielsefronten är Maria Svelands dramatikerdebut, en drastisk uppgörelse med hur mäns sexuella våld påverkar vårt samhälle. För regin står Sara Giese, med flera succéer på Länsteatern bakom sig, senast Den besynnerliga händelsen med hunden om natten. Befrielsefronten är en fiktiv berättelse – en föreställning full av vrede, värme och körsång.

Extrainsatt teckenspråkstolkad föreställning tisdagen den 23 februari.

Kvällens tolkar är Helena Wästborn och Tommy Krångh.

Temakvällar

I samband med pjäsen Befrielsefronten anordnar Örebro länsteater i samarbete med ett antal organisationer tre temakvällar i anslutning till föreställningarna den 4, och 10 februari. Temakvällarna  hålls efter föreställningen, ca 21.15 i caféet på Örebro Teater. Läs mer här.

Sagt i media

”Länsteatern kan bokföra ny triumf. […] Befrielsefronten är en föreställning som bör få ett långt liv och det beror främst på Sara Giese, regi, och den lysande ensemblen.”Benny Abrahamsson, nwt.se

”Storartad underhållning – utan att ett uns av allvaret går förlorat. […] intelligent och rolig och översvallande rik i sina träffsäkra detaljer. Den revyliknande formen rymmer allt som behövs. […] En inspirerad ensemble skojar hundra gånger träffsäkert med sig själva, vår tid och publiken. Anna Asp, journalistvikarien som känsligt driver berättelsen, har ett eget, ömt underförstått bagage av könsförtryck samt ett vackert mammadrama av uppror och identifikation ihop med Hanna Lekander.” – Ingegärd Waaranperä, Dagens Nyheter

”Allt glider fram, berättas med lätt och ledig hand och mycket humor.Men allvaret finns där som en sträv klangbotten, någon vinner på att kvinnor hålls i en ständigt pågående lågintensiv rädsla.”Maria Edström, Sveriges Radion P1

”Detta kan låta ansträngt, hårdfört feministiskt och lätt akademiskt men så blir det inte. […] Sara Gieses regi är minst sagt munter och lägger ett gott humör till ämnet utan att förminska dess allvar. […] Gieses tolkning lyckas vara provokativ utan att helt utesluta någon. Den håller fram ståndpunkter, sår frön – lockar till skratt och far raskt genom problematiken med sällsynt energi.”Lars Ring, Svenska Dagbladet.

”Inslag finns från allt från antikens teater till revy, politisk propagandateater och musikteater à la 60-70 tal. […] Brännande tema, vassa skådespelare, kul kostym och en och annan överraskning. Och, som sagt, riktigt bra sång och musik.”Agneta Wistrand Rosendal, kulturdelen.com

”Sällan har en pjäs på Örebro länsteater kommit mer rätt i tiden. […] Länsteatern visar än en gång sin betydande musikaliska kapacitet. Genom Maria Johansson Josephssons ledning har den lyfts ytterligare.” – Astrid Lindén, Nerikes Allehanda.

BILDGALLERI

Medverkande

Samarbetspartner: